תכנון מקומות אחסון בבית

על חשיבות התכנון הפונקציונאלי

תכנון הבית משלב בתוכו את הצרכים של הלקוח, למקומות אחסון החשובים מאוד לבית.

צפו בתוכנית "משפחה שכזאת" בערוץ10 בה שיתפתי חלק מהטיפים.

חשוב כי בסמוך לכניסה לבית ,יתוכנן בנישה ארון שירות לצרכים: תיקים, מעילים, נעלים, לפטופ, דברי דואר מטריות ומפתחות של הרכב, משקפיים. אנחנו יודעים שכאשר חוזרים הביתה, הילדים נכנסים וזורקים את הנעלים במרכז הסלון או בכניסה לבית ובכדי לשמור על סדר ונוחות, מקום אחסון בכניסה לבית מאפשר זאת. כמו כן, כשאין מקום מסודר לדברי דואר זה זרוק בשולחן פינת אוכל או במטבח.

לשם כך משתדלת למצוא בכניסה לבית אזור ולמקם שם נישה לארון המאפשר את כל הנ"ל.

חדר ילדים

יש לתכנן נכון את החלל כך שיהיה מקום לארון בגדים הכולל מקום לנעלים, ומשחקים. (בתכנון תכניות נגרות נכנסת לפרטים הקטנים) כמו תכנון נכון של הבגדים קיץ וחורף באותו גובה חלוקה משני צדדי הארון בכדי לא להחליף כל חורף קיץ את הבגדים. התעסקות שצורכת זמן ואנרגיה מיותרת. ובמדפים העליונים לאחסן את השמיכות, מצעים וכדומה.

חשוב שיתוכנן כך שיהיה מקום למשחקי קופסא שלא יהיה חסר מקום למשחקים ושלא יהיו מפוזרים בחדר. שולחן כתיבה לא גדול מידי תלוי בגודל החדר, ומיטה שתתאים גם לגיל מתבגר של 1.20 מטר. כוננית מתחת לשולחן, ממליצה עם גלגלים שניתן לקרב למיטה, כשרוצים להניח על הכוננית שתייה כשהילד חולה. הכוננית עם 3 מגירות לאחסון המחברות, ספרים וכדומה. מדפים לצורך הנחת ספרים או משחקים כמו לגו או בובות.

אתי גבאיתמונה: צלם שי אפשטיין

חדר הורים

אם השטח הקיים קטן מידי ולא מאפשר ליצור חדר ארונות מרווח, עדיף ארון בגדים גדול מאשר חדר צפוף ולא נוח. אם יש שטח המאפשר תכנון חדר ארונות וזו בקשת הלקוח אז כמובן אתכנן אותו כך שיהיה נגיש בלי פינות מחוברות. למשל שני ארונות מקבילים אחד לשני, במרחק של מינימום מטר שיהיה מרווח.

etti gabbay

תמונה: צלם שי אפשטיין

חדרי אמבטיה

בארונות אמבט משתדלת כמובן אם יש אפשרות והשטח לא קטן מידי לתכנן ארון ומעליו מראה גדולה על כל הקיר בכדי לתת תחושה של גודל. ולחלק ל3 מגירה, למגבות בצד אחד ומגירה לשמפו בצד שני ובאמצע כביסה מלוכלכת. כך שהבגדים יהיו בחדר אמבט בתוך מגירה ולא מפוזרים על הרצפה.

אתי גבאי

תמונה: אמבטיה עם ארון מחולק. צלם שי אפשטיין

חלל ציבורי

בסלון במידה ואין מקום לתכנן פינת משפחה, ואין מרתף, משתדלת לתכנן כך שבמרכז הסלון לא יהיה שולחן, בכדי לאפשר מרחב במרכז הסלון לילדים, בדרך כלל כאשר מתכננת למשפחה עם ילדים קטנים. השולחן ממקמים בין הספות בפינות. אם יש מקום לפינת טלוויזיה וסלון, אז מתכננת פינת טלוויזיה למשפחה ובנוסף סלון, בפינת משפחה מתכננת ספרייה או מזנון שניתן לאחסן שם משחקים כך שיהיה מסודר וגישה נוחה. כמו כן אם יש מרתף, ניתן לתכנן פינת טלוויזיה במרתף ולחלק את החלל לאזורים, פינת משחקים עם ספריה או ארון שמאוחסנים שם המשחקים.

חדר כביסה

בחדר כביסה מתכננת את החלל כך שיהיה מקום למכונה ומייבש אם יש מקום אחד ליד השני, מאפשר משטח שיש מעל המכונות, אם אין אז אחד מעל השני. ארונות מעל משטח השיש לאבקת כביסה ומרכך ובכלל לאחסון חומרי ניקוי. וכיור המאפשר שטיפת בגדים כשצריך ביד.

תכנון אמבטיות

בשלב ההכרות עם הלקוח והקשבה לצרכים שלו, ניתן לראות שלא כולם רוצים אמבטיה בבית ומעדיפים מקלחון גם לילדים. אני ממליצה אמבטיה אחת לפחות, היות וזה משהוא שכן מתאים לילדים ולפעמים לנכדים וגם לנו נחמד לפעמים להירגע באמבטיה.

ניתן לשים ראש טוש גם באמבטיה עם מזלף כך שאם רוצים לעשות מקלחת קצרה זה מתאפשר גם כשיש אמבטיה. מקלחון ממליצה לתכנן שיהיה מינימום מטר על מטר כמובן שבדרך כלל מתכננת מלבן של 100 על 160 ויותר. מקלחון מפנק, ממליצה עם ראש טוש ומזלף שלכל אחד יש אינטרפוץ 3 דרך כלומר שליטה נפרדת למזלף ולראש טוש.

ניתן לפתוח את שניהם בו זמנית.